14. tammikuuta 2012

It's all about the packaging

Kuten kaikki varmasti jo ovat huomanneet, rakastamme Elisabetin kanssa kaikkea kaunista, oli sitten kyse kynttilöistä, kattauksesta tai kosmetiikasta. Itse olen erityisen heikkona jälkimmäiseen, ja tunnustan, että itsehillintäni saattaa joskus pettää kosmetiikkaosastolla vieraillessani. Koska kauneustuotteissa valikoimat ovat valtavat (joskin kansainvälisesti vertailtuna markkinat ovat Suomessa edelleen melko pienet), tulee tuotteen valinnassa väistämättä kiinnitettyä huomiota myös pakkauksen ulkonäköön. Tämähän pätee muillakin elämänalueilla: ulkonäkö kiinnittää huomion, ja vasta sen jälkeen tutustutaan sisältöön...

Ulkonäkö on siis tärkeä asia. Erityisesti kosmetiikassa, jonka ideana on auttaa kuluttajaa kohentamaan ulkoista olemustaan. Lähtökohtaisestihan kaiken kosmetiikan tulisi siis olla kauniisti pakattua, eikö? Mutta kas, kun ei olekaan. Vai mitä mieltä olette vaikkapa Lumenen pakkauksista? Niin juuri, vähän tylsiä. Vaatimattomia. Eivät juuri kiinnitä huomiota.

Ymmärrän kyllä, että erilaisilla pakkauksilla vedotaan erilaisiin kohderyhmiin. Esim. alimman hintaluokan tuotteet, joita myydään ihan joka marketissa, eivät oikein voi olla kovin pompöösisti pakattuja. Ideana on, että tuote viestittää pakkauksellaan olevansa edullinen, ja vetoaa näin siihen kuluttajaan, joka etsii halvinta. Mutta Lumenepa ei olekaan ihan kaikkein edullisimmasta päästä.

Sitten on yksi tuoteryhmä, jossa pakkaukset ovat oman kokemukseni mukaan erityisen rumia. Nimittäin shampoot. Kun ajattelen hiustenhoidon kalliimpia merkkejä, kuten Tigiä, Redkeniä tai Paul Mitchelliä, niin eivät niiden pakkaukset mitään varsinaista silmänruokaa tarjoa, vaikka hinnan perusteella muuta sopisi odottaa. Tigi on liian räikeä ja lapsellinen, Redken tekninen ja maskuliininen ja Mitchell täysin mitäänsanomaton. Mieleeni ei tule yhtään hiustenhoitomerkkiä, jonka pakkauksia voisi luonnehtia kauniiksi. Senpä takia ilahduin suuresti, kun näin tämän Kicksin hiustenhoitohyllylle ilmestyneen tämännäköisiä puteleita:

Kuva




 Kyseessä on ruotsalainen Lernberger Stafsing -merkki, jonka kaikki pakkaukset noudattelevat tätä hillityn eleganttia linjaa. Tuotteet vaikuttavat kaikenkaikkiaan laadukkailta, ja myös niiden tuoksut kuulostavat  verkkokaupan kuvausten perusteella lupaavilta.

Nyt siis herätys, kampaamotuotevalmistajat. Lisää tällaista pakkaussuunnittelua!

Tässä vielä pari omista varastoistani löytyvää pompöösipakkausta (pahoittelen heikohkoa kuvanlaatua).




1 kommentti:

  1. joo ehdottomasti pakkausten pitää olla tyylikkäitä! tässähän olisi taikkilaisille yms. vaikka kuinka paljon töitä.? pakkauskonsultit

    VastaaPoista